Dişeti Hastalıkları ve Tedavisi (Periodontoloji)

DİŞETİ ve HASTALIKLARI TEDAVİSİ (PERİODONTOLOJİ)
Dişi çevreleyen yumuşak (dişeti) ve sert dokuların ( kemik dokusu) iltihaplanması ile tanımlanan hastalıklar grubudur.

Dişeti hastalığı nedir ?
Sağlıklı dişeti; hafif gözenekli, mat pembe renkli , yarı sert bir dokudur. Dişeti hastalıklarında şişlik, koyu kırmızı renk hakimdir.

Dişeti hastalığı genellikle “ağrı” ile belirti vermeyen sinsi ilerleyen bir hastalıktır. Erken tanı ile tedaviye başlanmadığı takdirde, dişeti hastalığı çevre dokulara hasar vererek ilerler. Önce yumuşak daha sonra kemik dokusu zarar görür. Destek dokularını kaybeden dişte sallanmalar başlar, sonuçta bölgesel veya yaygın diş kayıpları kaçınılmaz olur.

Dişeti hastalığı belirtileri :
• Basit darbelerde dişetlerinde kanama görülür (diş fırçalamada sıklıkla) ,
• Dişetlerinde renk değişimi ve şişme,
• Ağız kokusunda belirginleşme ,
• Dişler arasında fazla gıda toplanması,
• Dişetlerinde bölgesel veya yaygın çekilmeler,
• İlerleyen dişeti hastalıklarında dişlerde belirgin sallanma,
• İleri enfeksiyonda; ağrılı beslenme veya sürekli ağrı duyusu ön plana çıkar.

Dişeti hastalığının ana sebepleri nelerdir ?
• Yetersiz veya etkin olmayan ağız ve diş bakımı,
• Diş taşlarının varlığı,
• Diş sıkma alışkanlığı,
• Kötü dolgu ve protezlerin ağızda yer alması,
• Solunum yollarındaki yersizliğe bağlı, sürekli ağızdan soluma ve buna bağlı ağız kuruluğu,
• Diş dizilimi bozuklarına bağlı ağızda fazla gıda birimi ve yetersiz diş bakımı,
• Beslenme bozukluğu,
• Genel sağlığı ilgilendiren hastalıkların tedavisi için kullanılan yoğun ve sürekli ilaçlar,
• Radyoterapi ,
• Aşırı sigara, alkol tüketimi, uyuşturucu bağımlılığı .

Dişeti Hastalıklarının Tedavisi :
Tedavinin en önemli adımı “erken tanı” için diş hekimine başvurmaktır. Dişetlerinde görülen kanamalar, kötü ağız kokusu, dişlerde sallanma duyusu, dişetlerindeki renk değişiklikleri sizi diş hekimine “acil” yönlendirecek kişisel gözlemleriniz olmalıdır.

• Erken tanıda; dişeti hastalığı basit yöntem ve kontrollerle kısa zamanda tedavi edilebilen bir hastalıktır.

• Orta derece ilermiş dişeti hastalıklarında basit uygulamalar veya basit cerrahi girişimlerle çok kısa zamanda hastalık kontrol altına alınabilir, dokuların daha fazla tahrip olmasının önüne geçilir.

• İleri derece dişeti hastalıklarında derin cerrahi girişim söz konusudur, dişeti ve kemik dokusu iltihabi dokulardan derinlemesine temizlenir, amaç dokuların sağlıklı hale dönüşmesi ile olası diş kayıplarının engellenmesidir.

Diş Hekimi Öngörüsü :
Hastalıktan önce; “KORUNMAK” ; en doğru yoldur. Diş fırçanızın en iyi dostunuz olduğunu daima hatırlayınız (günde 2-3 defa).
Yılda iki defa “DİŞ HEKİMİ” nizi ziyaret etmenizin, sağlıklı ve güvenli gülüşünüze katkısı büyük olacaktır.